Praktijk

Bloggen: het digitale visitekaartje

Tijden veranderen en daarmee ook de manier om boven het maaiveld uit te steken. Alleen een standaardwebsite is niet meer genoeg. Een blog is een goed middel om de doelgroep te bereiken. Dat kan zonder marketingbedrijven of ingewikkelde apps. Deze tips helpen u op weg.

Door Sylvia Kuijsten

1 Beknopt, bondig en begrijpelijk
De ideale blogpost bevat driehonderd tot achthonderd woorden. Is de blogpost langer, dan is het raadzaam om er twee of meer delen van te maken. Een blogpost is geen processtuk, houd het kort en bondig. Lezen van een scherm vereist meer inspanning dan het lezen van een boek, dus las na vier tot zes regels een witregel in. De kans dat de lezer het eind van de tekst haalt, wordt daarmee aanzienlijk vergroot.

2 Titels, (tussen)koppen en inleiding
Het web herbergt een eindeloze stroom aan informatie. De gemiddelde webbezoeker is ongeduldig en snel: in één oogopslag moet duidelijk zijn waar de tekst over gaat en wat deze te bieden heeft. Zorg dat de hoofdboodschap in de inleiding is terug te vinden. Verwerk daarnaast het kernwoord van de blogpost in de titel en gebruik om de twee à  drie alinea’s een tussenkopje. Bedenk dat zoekmachine Google meer gewicht toekent aan kernwoorden die in titels en tussenkopjes worden gebruikt. Search engine optimalisation (SEO) maakt teksten beter vindbaar.

3 Lijstjes
Gebruik lijstjes in een blogpost als u veel informatie wilt delen. Deze zijn scanbaar, u kunt er kernwoorden in kwijt (SEO!) en het biedt de bezoeker hapklare informatie. Overdrijf het niet, gebruik ze alleen als ze iets toevoegen.

Zes redenen om te bloggen

  1. Expertise uitstralen
  2. Binding met de doelgroep
  3. Een boost voor je netwerk
  4. Creëert unieke social media content
  5. Vergt tijd, geen geld
  6. Geeft gezicht aan kantoor

4 Hyperlinks
Een goede manier om connecties te maken en transparantie en volledigheid te bieden, is het gebruik van hyperlinks. Zorg dat lezers direct door kunnen klikken naar uitspraken, documenten en relevante nieuwsberichten van andere media en wees eerlijk over informatiebronnen. Linken naar content van andere websites biedt niet alleen een transparant beeld. De websites in kwestie krijgen vaak ook een melding van de link. Een nieuwe connectie is daarmee al snel gemaakt.

5 Archief
Gaat het bloggen voortvarend, dan heb je al snel een archief van blogposts opgebouwd. Verwijs in blogposts niet alleen naar externe sites, maar ook naar eerder geschreven stukken. Ook het laten inbouwen van een app op de eigen website waardoor eerder geschreven gerelateerde blogposts onder aan de nieuwe blogpost worden vermeld, loont de moeite.

6 Afbeeldingen
Beeld is van onschatbare waarde voor een representabele blogpost. Dat geeft de lezer een idee van de inhoud en ‘breekt’ de tekst. Gratis fotomateriaal is verkrijgbaar bij Pixabay of Pexels. Afbeeldingen waar je wel voor betaalt, zijn te verkrijgen via bijvoorbeeld Shutterstock of Hollandse Hoogte. Vergeet bij het invoegen van een afbeelding niet om deze een naam geven en de alt tag in te vullen. Dat is niet alleen handig om de afbeelding later terug te vinden, Google selecteert er ook op.

7 Keyword list
Kies per blogpost maximaal drie zoektermen of kernwoorden. Maak deze zo concreet mogelijk. Met het kernwoord ‘aandeelhouder’ zal de blogpost niet zo snel worden gevonden, maar ‘aandeelhoudersovereenkomst’ is alweer minder algemeen. ‘Transitievergoeding’ zal beter scoren dan ‘transitie’ en ‘advocatenkantoor Amsterdam-Zuid’ is beter dan ‘Advocaat Noord-Holland’. Het loont zeker de tijd en moeite om een zogenaamde keyword list op te stellen met daarin veelgebruikte termen. Probeer wel te denken als een potentiële cliënt. Deze zal niet zoeken op ‘insolventie’, maar wel op ‘faillissement’. Als de zoektermen en kernwoorden zijn gekozen, verwerk deze dan in de titel, in minimaal één tussenkop en het liefst minstens twee keer in de tekst.

8 Delen op social media
Een goedkoop en effecief promotiemiddel is het delen van blogposts via social media en het opnemen van blogs in een eventuele nieuwsbrief. Met name het delen via social media kan interactie opleveren met de achterban, wat het kantoor een gezicht geeft en daarmee de toegankelijkheid vergroot.

9 Frequentie
Of het om drie blogposts per week gaat of eens per maand: Google houdt van regelmaat, zowel qua datum als tijdstip. Met een simpel blogschema zijn SEO-technisch gemakkelijk punten te scoren. Wellicht nog belangrijker: geen discussies meer bij het koffieapparaat over wie de volgende blogpost moet aanleveren.

Drie bloggende advocaten(kantoren)

Jeroen Veldhuis, alias De Bloggende Advocaat, plaatst wekelijks een of meerdere updates op zijn website, met name gericht op civiel recht. Nieuwe blogposts worden gedeeld via Twitter en Facebook en zijn, ondanks de zakelijke toon, ook geschikt voor leken. Een goed voorbeeld van hoe bloggen naamsbekendheid en autoriteit creëert (www.debloggendeadvocaat.nl).

Naast plaatsing op social media lenen blogposts zich goed voor nieuwsbrieven. BANNING Advocaten speelt daar handig op in. Naast een drietal algemene nieuwsbrieven (BANNING Bulletin, Hoge Raad Vandaag en een Studenteneditie) is inschrijving mogelijk voor verschillende rechtsgebieden, opgedeeld in negen aparte nieuwsbrieven. Blogposts komen zo direct terecht bij een relevant publiek en tonen de expertise van het kantoor zien (www.banning.nl/publicaties).

Zonder lezers heeft bloggen vanuit zakelijk oogpunt weinig zin. Naast een informatieve insteek kan een vleugje humor helpen om blogposts onder de aandacht te brengen. De Koning Vergouwen Advocaten gaat met blogposttitels zoals ‘By the way, even over de btw’, ‘Wat een hond!’ en ‘Trammelant in pandland’ voor een combinatie van die twee factoren (www.dekoningvergouwen.nl/blogs).

Dit artikel verscheen in het februarinummer van het Advocatenblad. De hele editie is hier te lezen.

Op de hoogte blijven? Meld u aan voor onze nieuwsbrief!