Praktijk

Van kofferbak tot kluis

Advocaten laten soms laptops, ordners en andere belangrijke documenten achter in hun auto, al is het maar even. Daar kleven risico’s aan. Extra beveiliging tegen diefstal is mogelijk, maar niet goedkoop.

Door Michel Knapen

Kapotgeslagen voorruiten, doorzeefde portieren en een indrukwekkend arsenaal wapens aan de muur. Van Berkel uit het Brabantse Liempde is niet zomaar een autobedrijf, ook al staat de showroom vol met glanzende wagens. Gepantserde auto’s, welteverstaan, met name bedoeld voor overheidsklanten, zoals bijzondere bijstandseenheden van de politie.

De wapens zijn nep, de kogelgaten in de portieren zijn echt. Ze zitten alleen aan de buitenkant en de voorruiten – drie centimeter dik glas – zijn getekend met enorme sterren. Een chauffeur en zijn passagiers zouden veilig geweest zijn voor kogels, knuppels en koevoeten. Niet dat de gemiddelde advocaat pantsering nodig heeft. Maar beveiliging tegen auto-inbraak kan welkom zijn.

Ton van den Biezenbos, strafrechtadvocaat uit Eindhoven, kent wel een aantal confrères van wie de auto is opengebroken. Laptop eruit, en soms documenten die ook in de laptoptas zaten. Ook al wordt digitaal procederen de norm, nog lange tijd zullen advocaten rondrijden met dossiers in de kofferbak, met alle risico’s van dien. Want neem je steeds alles mee als je met een cliënt een kop koffie drinkt in een restaurant? Zet je de auto altijd weg in veilig geachte parkeergarages of staat die ook weleens aan de straat?

‘De meeste mensen, advocaten niet uitgezonderd, realiseren zich niet dat auto’s makkelijk te openen zijn,’ zegt Johan Dijkstra van Cargo Security Systems in Geldermalsen. ‘Een goede beveiliging tegen inbraak is niet de hoogste prioriteit van autofabrikanten.’ Volgens Dijkstra kunnen handige inbrekers de kofferbak ‘met een theelepeltje’ nog kraken.

Vertrouwelijkheid

Advocaat Van den Biezenbos is zich wél bewust van dergelijke risico’s. Hij laat niets in zijn auto liggen als hij uitstapt, nou ja, alleen als hij even moet tanken. Heeft hij na zijn werkdag nog een afspraak in de vroege avond, dan rijdt hij eerst naar huis of naar kantoor en laadt daar alles uit. ‘Dat is omslachtig, ja. Zeker als het veel ordners betreft die je de volgende ochtend weer moet inladen,’ zegt hij. Maar belangrijker: hij heeft dan beroepsmatig gehandeld als een goed advocaat en geen vertrouwelijkheid geschonden.

Een woordvoerder van de Nederlandse orde van advocaten wijst op artikel 6 van de gedragsregels: de advocaat is verplicht tot geheimhouding. ‘Dat is bewust breed geformuleerd,’ zegt hij. ‘Advocaten kunnen zo zelf hun afweging maken hoe ze die geheimhouding invullen.’ De orde stelt geen specifieke eisen hoe advocaten documenten in hun auto moeten beschermen.

Van den Biezenbos voelt wel voor een extra vergrendeling op de kofferbak. Dergelijke sloten worden als extra naast het bestaande slot gemonteerd. Het zijn sloten die ook worden gebruikt door de politie en arrestatieteams om zo hun wapens veilig op te bergen.

Goedkoop is dat bepaald niet. Autobedrijf Van Berkel rekent bijna 1.500 euro. ‘Dat is kostbaar,’ zegt Van den Biezenbos. ‘Maar ongemerkt lopen de kosten om onze computers te beveiligen ook langzaam op, en dat doen we gewoon.’

In de showroom van Van Berkel laat salesmanager Willem Wilbrink zien hoe zo’n kofferbakslot eruitziet. In het chassis worden twee stalen ringen aangebracht en in de kofferbak twee stalen pinnen. Valt de achterklep van de sedan dicht, dan springen de pinnen automatisch in de ringen, en de kofferbak is niet meer open te krijgen. Onder de hoedenplank komt een stalen frame om toegang via het interieur van de auto te voorkomen. Concurrent Cargo Security Systems in Geldermalsen werkt met een vergelijkbaar systeem.

Dit artikel is verschenen in het aprilnummer van het Advocatenblad. De hele editie is hier te lezen.

Op de hoogte blijven? Meld u aan voor onze nieuwsbrief!